Jak ograniczyć ryzyka prawne w kolejowym transporcie towarów do Ukrainy i na Nowym Jedwabnym Szlaku?
Dla ewentualnej odpowiedzialności polskiego spedytora kluczowe znaczenie ma wybór przewoźnika. Istotne jest również określenie instrukcji załadunku, a także prawidłowe sporządzenie listu przewozowego.
radca prawny, partner zarządzający w HANTON Szalc Zięba & Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni
Branża transportu kolejowego towarów doznaje obecnie spowolnienia, spadek liczby przewozów odnotowywany jest w całej Europie. Wśród ekspertów panuje jednak silne przekonanie, że przejściowa bessa jest jedynie zapowiedzią „odbicia”, spodziewanego w 2025 r. – na co warto się przygotować również pod względem prawnym.
Odnotowane w 2024 r. spowolnienie na rynku przewozów towarowych ma bez wątpienia kilka przyczyn – obok spadku dynamiki wzrostu gospodarczego w Unii Europejskiej oraz obniżenia cen frachtu morskiego (jako głównego sposobu przewozu towarów z Dalekiego Wschodu) istotną rolę odgrywają też choćby ograniczenia w transporcie towarów z Ukrainy do UE. Te ostatnie są szczególnie mocno odczuwalne dla polskiego rynku.
Kumulacja negatywnych z punktu widzenia sektora kolejowego okoliczności powinna jednak wkrótce dobiec końca. Choćby w relacjach polityczno-gospodarczych z Ukrainą największy kryzys wydaje się być za nami, a przedsiębiorcy współpracujący po obu stronach granicy coraz lepiej odnajdują się w aktualnych uwarunkowaniach. Spodziewane w branży odbicie może zostać zmultiplikowane w kolejnych latach w przypadku rozpoczęcia procesu odbudowy Ukrainy.
Umowa SMGS
Transport przesyłek towarowych narodowymi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta